Thursday, February 18, 2010

SEDETIK NAFAS CINTA UNTUKMU..

Tajuk: Di Atas Nama Cinta..
Tika mata.. diuji manisnya senyuman..
terpamir rasa menuju harapan..
dan seketika terlontar ke dunia khayalan..
hingga terlupa singgah perjalanan..
tersedar aku.. dr terlena..
dibuai lembut belaian cinta..
rela aku pendamkan impian yg tersimpan,
enggan ku keasyikan..
ku sangka keindahan merampas rasa cinta
pada DIA yg lebih sempurna..
bukan mudah.. bernafas dlm jiwa hamba..
dan kucuba.. menghindarkan pesona maya..
ternyata tak upaya ku hadapinya..
andai murka menghukum mereka...
di atas nama cinta pada yg selayaknya ku nafikan yg fana..
moga dalam hitungan setiap pengorbanan..
agar di suluh chya.. redhaNYA..
BIAR SENDIRI HINGGA AKHIRNYA...
asal tak lepas dari kasihnya..
kerna sesungguhnya hakikat cinta..
hanya DIA yang Esa...
Di atas nama cinta pada yg selayaknya,
ku nafikan yg fana..
moga dlm hitungan setiap pengorbanan
agar disuluh cahya Redhanya..
SARATKAN HATI DENGAN CINTA HAKIKI SEHINGGA KURASAI.. NIKMATNYA..SYURGANYA.. CINTANYA..
*************************************************************************************
"Huh, Sarah aku ni sebenarnya..teringannn sangat nak rasa macam mana nak jatuh cinta.. tapi kan, aku takut pulak bila bermain dengan cinta.. hmm.. ko pernah jatuh cinta?"

Soalan dari sahabat sebilik membuatkan jantungku berdebar. Entah apa yang merasuk hati dan perasaannya untuk berfikir tentang cinta. cuma apa yang bermain di fikiranku, adakah cinta yang di maksudkan adalah cinta Allah atau cinta manusia? lantas kuputuskan tali-tali kesangsian yang melilit urat sarafku. malas untuk terus berfikir.

"Cinta? cinta apa?" aku memulakan kata. mencari nokhtah pada kesangsianku.

"Ala, kau ni tanya pula.. ko tengoklah kawan-kawan kita tu.. ramai dah ada pasangan.. aku takutlah tak kahwin sampai tua..hmm..." ada rungutan di hujung kata..
"Itu yang kau takutkan..? sahabat pandang sini.." arahan ku seakan memaksa Farhah untuk tidak terus menonton televisyen yang sebik dengan drma NUR KASIH. benar, cerita itu sungguh menyentuh kalbuku..

Farhah akur. bangun dan menjulurkan kaki ke bawah. ruang yang kelihatan sempit tadi kembali terasa luas sebaik Farhah bangun dari baringannya tadi.. Aku memanah tepat pada anak mata itu. memang benar, perasaan yang hadir sukar untuk di tolak jauh. tetapi, kekuatan demi DIA YANG ESA perlu seiring..

"Kau tahu makna cinta? tahu cinta ada yang bawa kita ke syurga dan ada yang bawa kita ke neraka.. tahu tentang semua tu?" nada kusedikit menekan. Farhah mendengar dengan penuh konsentrasi. ya, kali ini, aku berjaya menjala perhatiannya.

"Tak tahu.. tapi apa yang aku tahu, cinta tu indah.. macam berbulan madu.." senyuman khayal terukir di hujung bibir manis Farhah. sungguh wajah gadis ini memang cantik. anugerah Maha Esa.. tapi kalau tidak dijaga, pasti hilang serinya.
"Hmmmm...." aku mengeluh panjang. kecewa memeluk hati. sungguh,pelajar yang cemerlang ini rupanya sudah dikaburi dengan cinta yang sementara.. sayangnya, dia belum tergoda dengan cinta Maha Esa yang menjanjikan segalanya di akhir nanti.. benar, ujian datang menduga sesiapa..tentang cinta..

"Kenapa?" pertanyaan itu membuatkan aku kembali tenang. syukur kerana gadis di hadapannya nampak keluhan panjangnya.

"Aku sedih sebab ramai remaja yang terlena di buai cinta sementara.. memang susah untuk lupakan perasaan yang merupakan fitrah manusia.. tapi.. " aku terhenti dari terus berkata.

"Tapi, apa?" "Farhah, aku nak ajak kau bercinta.." "Ha! bercinta? Hei! kau gila ke? aku tertarik pada lelaki saja.. bukan perempuan.." kataku disalah tafsir.. tujuanku satu, hanya mahu menduga jawapan si dia.. senyuman harapan kuukirkan buat teman yang aku sayang. aku tak mahu di lemas dalam ajakan dunia yang mahukan cinta semata. cinta buta tanpa ada misi yang mampu menjanjikan syurga.

ya, benar aku tak sempurna. tapi, aku cuba untuk melakukan segala perintahNYA semampu dan sedaya ku. DIA lebih mengetahui apa yang aku lakukan. "Bukan.. bukan itu yang aku maksudkan.." Farhah menjauhkan sedikit tubuhnya daripada ku. wajahnya berubah. takut aku ni jenis lesbian. Oh, tidak! aku juga wanita yang TERTARIK pada seorang LELAKI..Lelaki..

"Habis tu..?"
"Cintu demi DIA..demi DIA yang satu.. jangan biarkan diri, jiwa dan perasaan kau sakit akibat dirobek rasa sakitanya cinta manusia yang hanya pandai tuturkan kata cinta tanpa mengerti rasa cinta NYA.. Farhah, dengar kan video ni.. kemudian kau tafsir apa yang aku maksudkan.. aku tak nak kau mati dalam tikaman cinta buta.." aku sebak.. hanya Allah yang tahu apa yang ada dalam hatiku ketika itu..


video


"Farhah, jangan biarkan diri kita mati dalam sangkar cinta tanpa haluan. kita halakan rasa cinta tu, pada sujud padaNYA. Biar kita menangis kerana DIA, bukan kerana cinta manusia yang sementara. Aku tahu peritnya menagih cinta manusia..sakitnya hirisan tu.. dan aku bersyukur, Allah masih beri peluang untuk aku bangkit mmengejar dan meraih cintaNYa.. kita tak sempurna untuk bicarakan segalanya tentang kesempurnaan kerana DIA lebih sempurna dari segalanya.. tapi, kita ada panduan dan misi untuk kembali padaNYA semula denga rasa cinta dan rindu yang mendalam untuk bertemu dengannya.."

"Sarah.. terima kasih,.. aku tak tahu, kenapa aku terasa sedih sangat.. dan sayu.. kau sahabat yang baik.. ingatkan aku tentang CINTANYA..terima kasih teman, kerana bebaskan aku daridibelengu cinta duniawi.."

Aku dan Farhah berpelukan. pelukan itu bukan kerana hubungan sejenis.. tetapi, kerana ukhuwah dan rasa cinta kerana NYa.. uhibbukafillah..
takkan kupesongkan cintaku pada arah yang salah kerana aku pasti, cinta Allah lebih manis.. moga Allah sentiasa membantu niatku untuk mengejar cintaNYA..

TAMAT...

jadi, cerita ini saya kongsikan untuk sahabat baca supaya kita tak lupa cintaNYA lebih indah.. biar kita rindu padaNYA, sedalam hati.. kerna rindu itulah yang bakal melayarkan kita ke muara syurga.. tidak salah untuk rasa cinta pada si dia yang tampan..tau si jelita yang manis.. tetapi, bijaklah memelihara hati agar tak lupa cintaNya.. sungguh, aku juga takut terperangkap dalam penjara cinta yang kejam.. kerna pengalaman teman sudah mampu membuktikan segalanya..

teman2 yang di kasihi Allah, jagnan biarkan bumi ini terus sakit menampung penghuni yang tak henti2 membuat dosa. jangan kelamkan lagi garis pelangi dengan noda2 dosa yang kita lakukan.. marilah sujud dan angkat tangan padaNYA, bertaubat agar kita terhindar dari azab yang pedih.. percayalah, cinta itu fitrah manusia yang ianya anugerah Allah. . mari bersama mengasah minda, membina kematangan dari pengalaman kehidupan, tentang cinta SEBENAR.. CINTA SEJATI CINTA HAKIKI.. IMAN ASAS KETAQWAAN, CINTA ASAS PERIBADI MURNI.. WALLAHUALAM..

-mari berubah demi CINTANYA, walau sedetik masa bergerak, kita titipkan dengan zikir dan membina keazaman untuk berubah sebelum tarikh bagi setiap hari yang dijanjikan ternoktah..

"Ya Allah, ampunilah dosa kami.. dosa kedua ibu bapa kami..dosa muslimin dan muslimat.. dan hindari kami dari tipu daya dunia.. Ya Allah, kami ini lemah tiada daya kecuali dengan bantuanMU, dapatlah kami lakukan segala kerja. suburkanlah RAHMAH DAN MAWADDAHMU agar kami tidak hanyut dalam cinta duniawi yang hanya sementara.. layarkan bahtera yang bakal dibina dengan misi yang satu, iaitu menraih redhaMU.. dan Ya Allah, selamatkan lah dunia ini serta penghuni2nya agar kami hidup dalam tarbiah islam.. hindarilah kami dari segala maksiat dan bebaskanlah kami dari Azab api neraka... amin.."

Wallahualam..
SEDETIK NAFAS BUAT SANG PENCIPTA, UNTUK KU SUBURKAN RASA CINTAKU PADANYA AGAR AKU TAK LUPA, DIA LAH CINTA SEJATIKU...

Tuesday, February 16, 2010

Mari cerita tentang Si Dia yang aku temui tima aku berjalan di pasaraya....

Salam Taaruf..
Hari ini aku mencari satu penghujung pada satu kegelisahan yang aku sendiri tak pasti. Tapi, setelah aku bertemu jodoh dengan si DIA, aku gembira. Akhirnya aku mampu untuk bangkit dari apa yang meyelimuti akal ku selama ini..
sudah pasti ramai yang tertanya-tanya tentang Si DIA.. Lalu, aku ciptakan satu sajak untuknya agar semua orang tahu aku sangat bersyukur kerana di pertemuakan dan dijodohkan dengannya. Moga Allah memanjangkan usiaku untuk terus bersamanya. teruskan fikiran anda bermain dengan madah saya, biarkan sel-sel neuron terus menghantar sesuatu ke otak untuk anda berfikir tentang SI DIA yang saya maksudkan..

TAJUK : DIA
Dia,
kutemui tika lenguh kakiku melangkah,
melintasi jarak dan sempadan tempat,
kerna satu misi,
memutuskan garis gelisah yang membelengu jiwa resah.

La Tahzan!
Si Dia mengembus khutbah pemangkin jiwa,
khutbahnya tanpa bicara,
jasadnya kabur di pentas pancaindera,
sekali kutenung,
ya, aku pasti itulah dia,
berbajukan satu kulit yang menarik,
menjahit perca-perca yang membuatkan aku bangkit.

La Tahzan,
terukir di ruangan kulit,
lantas ku sentuh,
tenang dan damai,
atas coretan sebuah buku
yang aku kagumi,
Dialah, buku yang aku kiaskan,
yang menumbuhkan kekuatan di laman dada,
untuk aku berudah demi DIA..!

SubbahanAllah, segalanya menceritakan tentang tuntan seorang insan. tentang fitrah, tentang cinta, tentang tuntutanNya.. segalanya ada.. semoga anda semua juga bertemu dengan sesuatu yang anda kagumi.. nantikan coretan lain untuk kita kongsikan bersama. insyaAllah, di lain waktu, aku akan kongsikan tentang sebuah cerpen..